04 mars 2006

Realist, javisst!

Ibland tror jag att det är nåt jättefel på mej. Alla andra verkar så himla fascinerade och pratar massa gulligull om bebisen och hur myyysigt det ska bli, och själv känner jag att jaha... Jag tycker ju liksom inte till vardags heller att alla bebisar är söta eller att alla barn är härliga, snarare tvärtom, så vad trodde jag egentligen? Att en graviditet magiskt skulle ändra på det? Att jag skulle bli så hormonhög att jag tror att barn är meningen med livet? (Det tror jag fortfarande inte, jag är helt övertygad om att man kan ha ett jävligt bra liv även utan barn. Nu råkade det bara bli så att vi gjorde ett ändå.)

Är det underligt att längta mer efter att se Vem det är som gömmer sej därinne, än att längta efter konceptet Bebis? Jag ser mer fram emot när barnet blir lite större, när det börjar bli självständigt, börjar undra över livet, och funderar på hur det kommer vara som vuxen. Att det dessförinnan kommer vara ett fjunigt litet huvud som luktar bebis med en knubbig kropp som man kan bära runt på måste ju ses som en bonus och inte som självklart. Hur orkar man då med alla vaknätter och blöjbyten, om man tror att bebisen bara ska ligga stilla och snusa i en korg?

Alltså jag tror förstås att jag kommer tycka vårt barn är bäst, men jag tror också att jag fortfarande kommer behålla min krassa syn på livet och världen. Bebisstadiet är som att ha en kattunge, den är söt och gullig och sover en del, men när den är vaken är det en massa jobb och skrik (dvs om man har en Rex, tveksamt om andra sorter låter lika mycket), den ska ha mat och bli omskött, och den kommer att bli större, ganska fort. Jag har inga illusioner om att det är rosenrött och bara underbart medan de är små. Dessutom måste man ju lära känna den nya lilla personen som just flyttat hem, bara för att jag haft den i magen betyder det ju inte att jag vet hur den är utanför. Bara att den finns.

Nej, jag är ingen romantiker heller. Det finns tusen små saker jag uppskattar mer än rosor (usch, fantasilöshetens flaggskepp) och champagne. Saker som passar bättre in i min verklighet än Hollywoodfantasier. Så jag är väl lite konstig. Åtminstone verkar jag inte vara som de flesta andra tjejer är. Det kan förklara varför jag tycker det är så urbota jobbigt att umgås med en del av dem. Hmm....



(Disclaimer: Jag har varit uppe sen tidigt imorse och känner mej en smula groggy, så det här ska inte betraktas som mitt mest genomtänkta inlägg direkt. Jag vet nog inte ens själv vad jag är ute efter.)

5 Comments:

Blogger eline said...

Det är absolut inte någonting fel på dig. Och jag tycker inte det är underligt att du är nyfiken på vem du har som inneboende. Jag tror att det finns två olika sorters mammor. Mammorna som bara blir helt frälsta av tanken på att det är en BEBIS i magen, och sen mammorna som är nyfiken på vem det är. (Självklart finns det blandningar av dessa mammor också)
Och rosor är faktiskt tråkigt.

04 mars, 2006 14:21  
Blogger fenix said...

Tack!! Ibland blir jag liksom övertygad om att jag måste vara komplett galen eftersom alla andra verkar så överentusiastiska...

Jag tror att det är för att jag nästan bara träffat på den sorten som är BEBIS-frälsta, eller blir det så fort nån i närheten ska ha barn. Var träffar man de normala människorna?!

04 mars, 2006 15:46  
Blogger Elisabet. said...

Jag tycker att du låter sund.
Numera verkar det som om alla som får barn ser det som Livets Största Projekt.
Barnet styr allt.
Man fattar inte hur människor klarade av att bli föräldrar förr eller i länder där det är mer självklart .., där barn liksom bara kommer och man tar emot dem med glädje, men livet fortsätter.
Jorden slutar inte att snurra.

Det är som om detta det mest naturliga har gjorts till nånting som är så .... komplicerat.

04 mars, 2006 16:15  
Blogger eline said...

fenix- På internet. ;)

04 mars, 2006 18:11  
Blogger fenix said...

Esteban: :P Såklart!

Rödluvan: Det låter mycket trevligare att ha fötterna på jorden än att vara konstig. Jag ska börja hävda det istället! :D

Elisabet: Huvudet på spiken! Precis det jag också blir alldeles förundrad över... och jag tänker inte förneka att det förekommer i bekantskapskretsen. Kanske är folk alldeles för rädda för att göra fel, så det blir alldeles galet åt andra hållet istället? Det är ett stort ansvar att fostra en ny människa, men man behöver ju inte göra det svårare för sej än nödvändigt för det. Oj, undrar hur detta kommer gå? :)

06 mars, 2006 01:54  

Skicka en kommentar

<< Home