28 november 2005

Dumskalle

Jag blir så jävla ARG på mej själv!!

I flera månader har jag känt ett så otroligt sug efter leverpastej och apelsinjuice och har av nån outgrundlig anledning trott att det beror på att blodvärdet blivit sämre. Åtminstone är det det första jag förknippar med just leverpastej, som varande kvinna i vuxen ålder och därmed menstruerande. (För alla eventuella pojkar, eller flickor som inte fått detta bra tips,: det är något man rekommenderas äta regelbundet för att inte få järnbrist eller dåligt Hb eftersom man har en månatlig avblödning där man förlorar ca 1dl blod. För de som är känsliga är det för mycket. Där är kopplingen.) Apelsinjuicen hjälper kroppen att ta upp järn. Det vill säga, det är en utmärkt kombo om man har dåliga värden.

Men jag är dum i huvudet. Helt korkad. Blåst.

För när jag använde hjärnan istället och faktiskt tänkte efter, så berodde det ju inte alls på det. Och varför skulle det?! Jag har alltid haft fina värden på både järn och Hb, varför skulle det helt drastiskt ha ändrats nu?

Kroppen skriker efter leverpastej för att den behöver B12. Och den vill ha apelsinjuice för att den behöver folsyra.

Jag är så jävla dum.


Så jag satte mej i telefonkö det första jag gjorde på morgonen, för att få en remiss till ny provtagning. Nån gång i veckan ska jag sätta mej på Stora Sjukhusets provmottagning och låta nån ta mitt blod. Tyvärr är det ett fasteprov så jag hoppas att jag inte kommer bli illamående.