12 november 2005

Frukt ÄR godis

Efter att ha reparerat större delen av vitaminbristen, fått igång immunförsvaret och det inte längre är pollensäsong njuter jag nåt så förbannat av att kunna äta äpplen igen. Det är ett underskattat godis... skalade och skurna i klyftor eller små munsbitar i en skål är det många gånger godare än lösgodis (hör och häpna, det är nånting man inte hör ofta ur min mun). Jag skulle kunna äta hur många som helst! Som tur är kan jag fortfarande besinna mej, det räcker med ett äpple för att läpparna ska svullna en aning och halsen klia lite smått, men det är det värt för att få sätta tänderna i det krispiga fruktköttet.

Den enda sort jag kunnat äta utan att känna det minsta lilla säljs inte nånstans där jag hittat den (alltså i Sverige, vilket vore mest praktiskt eftersom det ju är där jag bor). Jag suktar oavbrutet efter Cox Orange men till den dag jag snubblar över den guldgruvan får Red Delicious stilla törsten.

Så om någon sett äpplet på bilden, hör av dej!