11 oktober 2005

Oktoberminnen

Oktober är en av de härligaste månaderna på året eftersom den innebär vår bröllopsdag. Inte för att jag orkade fira den i år, men vi har massor av år kvar att ta igen det på. Dessutom kan jag leva länge på den första årsdagen, för att inte tala om själva bröllopsdagen.
















Stadshuset måste vara en av Stockholms vackraste byggnader. Visserligen ser det lite fyrkantigt och trist ut på håll, men ju mer man lär känna det desto vackrare blir det. Det är fullt av detaljer och det skadar inte att ha fina minnen därifrån. Trots att ingen av oss såg hur Ovalen såg ut när vi stod därinne (omedelbart tunnelseende drabbade oss båda, jag tror det kallas rampfeber) utan bara rekonstruerat det från bilder och film, så innebär det rummet ett av de största ögonblicken i våra liv! Och Blå Hallen är inte bara till för Nobelmiddagar utan även för vackra adventskonserter med skönsång som får håren att resa sig i nacken. En tradition jag gärna vill hålla vid liv, och som till och med kan få mig att längta efter julen. Ja, det är absolut en av de vackraste byggnader jag vet.

Vi återkom för en trerätters middag i Stadshuskällaren när vi firade ett år. Precis som på bröllopsdagen regnade det lätt och luften var krispig och klar, Stadshuset klätt i slingrande växter som även nu var knallröda. Lampor lyste upp fasaden och den korta promenaden från Centralen var förväntansfull. Dagen efter for vi på den stora, riktiga, bröllopsresan som räckte hela oktober ut och vi fick upplevelser för ett helt liv.

Fast det hindrar ju inte att man fyller det livet med fler oktoberminnen. :)