03 oktober 2005

Kuperad terräng

Svackan började i lördags... är så förbannat trött hela tiden. Sover, sover och sover men är ändå helt slut. Orkar inte göra nånting och gråter nästan om det ringer för jag orkar inte med att vara trevlig. Vill bara vara ifred.

Självklart har det därför varit nåt hela tiden idag. Katterna har slagits och till och med den fredlige svarte började ge sig på den lilla damen för att hävda sitt revir och jaga bort henne (Vi kattvaktade vår numera utflyttade lilla dam då svärföräldrarna varit på resande fot. Damen ifråga var tvungen krisförflyttas till min väninna under veckan eftersom det inte funkade här, men i helgen fick väninnan besök och vi fick ta hem henne igen. Vadå påfrestande?). Det är han som är ranghög och bestämmer, även om det är den lille röde som är det värsta orosmomentet vad gäller att inte-ge-sig-jag-vill-leka. Men när de skriker och slåss så tussarna ryker, ryker även mitt lilla tålamod och nerverna har legat utanpå kroppen, så jag helst bara vill krypa ihop i fosterställning. Axlarna är uppe vid öronen igen och det är plågsamt i min onda elaka trasiga axel att vara så spänd.

Ringde darling på hans lunch innan jag bröt ihop fullständigt. Han fick ringa svärpäronen och se var de befann sig och de ringde såklart till mig, men jag vill ju inte prata i telefon så jag antar att jag var väldigt kort i tonen. Som tur var hade katterna lagt sig i varsina rum och surade vilket gav mig lite psykisk vila någon timme. Just när jag funderade på att slumra till och få lite fysisk dito ringde telefonen igen (Hur är det möjligt att den låter så ilsket när den är så beskedlig annars?) och strax efteråt ringde min fiende nummer ett - dörrklockan! (Den låter om möjligt ännu ilsknare än telefonen!) Svärmor deporterar liten dam och ber mig hälsa till darling och som vanligt när man talar om trollen eller inte vill att telefonen ska ringa så ringer det. Jag minns inte ens vad jag sa och det är bara fem minuter sen. Jag ville bara lägga på och få vara ifred.

Nu är jag åter ensam med två mycket lugnare små djur, men jag kommer inte hinna sova innan darling och syster är hemma igen. Stor risk för åska, spridda skurar och allmänt nederlag alltså.