27 oktober 2005

Händelserna hittills

Det finns jättemycket att skriva om resan "hem" och hur det har varit, men jag orkar faktiskt inte. Det är så lång historia bakom som inte går att förklara eller förstå efter bara några rader. Men det var en bra resa på många sätt, inte bara för att jag lyckades med uppkörningen. Och jag hann med krispiga höstdagar och prassel i löv på promenad med hunden som lyckligt for runt, runt i högarna med nosen i backen.














Den första snön for vi förbi på vägen hem, och mitt hjärta tog ett skutt av lycka för jag tycker verkligen om vintern. Den riktiga vintern, inte slasket härnere i Stora Stan. Mjuka, dunlätta flingor, vitt på marken och de dämpade ljuden, tystnaden som blir. Knarret under skorna av kramsnön som glittrar i solen, kristaller i trädgrenarna som får skogen att se förtrollad ut. ÅÅÅÅH jag längtar så jag kan gå sönder! Tänk att Norrland kan sitta så hårt i ens själ...














Julstämning fick jag också av att belysningen på Sjöbodarna kommit upp. Jag längtar faktiskt till julen i år, till mörkret med alla ljus i fönstren och en lugn helg hemma. Förra julen minns jag inte ens, jag sov igenom den. Det ska jag ta igen i år. Jag ska börja göra julkorten nu i veckan och dra ut på det riktigt länge. För att fira körkortet ska jag ta med Syster till IKEA. Klämma på julsaker, köpa en vintrig skinnfäll och köpa julgardiner. Det ska jag.